HILANGNYA
AMANAH, BINASALAH DAULAH
Amanah sebagaimana yang di definisikan oleh
Syeikh
Ibrahim al-Baijuri dalam kitabnya :
“Satu kekuatan yang ada dalam
spiritual seseorang
individu manusia untuk
menghalangnya daripada melakukan
sesuatu kejahatan”.
Islam datang dengan membawa rahmat dan kasih sayang kepada
seluruh makhluk. Intipati ajaran Islam yang meliputi segenap perkara bermotif
untuk menjadikan manusia seorang manusia yang sedar dan memahami penciptaannya.
Seluruh aspek perjalanan hidup seorang manusia di dunia mempunyai
tanggungjawab. Setiap tanggungjawab tersebut berkaitan dengan hak Allah dan hak
sesama makhluk.
Oleh itu, sifat amanah merupakan satu elemen penting yang
perlu ada dalam diri setiap individu muslim agar setiap amanah dapat ditunai
sebaiknya. Amanah tersebut tidak boleh dipandang remeh dan diambil mudah. Setiap
amanah merupakan satu kewajipan agama yang telah dipikulkan kepada setiap
manusia.
Firman Allah taala :
“Sesungguhnya
Kami (Allah) telah
menawarkan amanah kepada langit, bumi dan
gunung-gunang, tetapi
semuanya enggan
untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir
tidak akan
melaksanakannya, lalu dipikullah
amanah tersebut oleh manusia”.
(Surah al-Ahzab : 72).
AMANAH
ADALAH TANGGUNGJAWAB PALING BESAR
Setiap umat Islam perlu sedar dan faham, amanah yang
dipertanggungjawabkan kepada mereka merupakan kefardhuan syara’ yang perlu
ditunaikan. Benar dalam kepercayaan kepada Allah, Ikhlas dalam ibadah,
menunaikan ketaatan, menjauhi kejahatan, menjaga adab beragama, memperbaiki
akhlak, menyucikan diri daripada sifat keji dan lain-lain merupakan satu
amanah.
Namun kita dapati sekarang, ada dikalangan mereka yang
menganggap amanah ini hanya dalam skop “menjaga
barang-barang simpanan dengan baik” semata-mata. Sedangkana amanah sebagaimana
yang dikehendaki oleh Islam merupakan satu cerminan yang jauh lebih luas
gambarannya.
Syeikh Muhammad Ghazali ada menyebut :
“Amanah pada
cerminan Islam merupakan
skop yang amat luas.
Ia membawa kepada pelbagai
simbolik
dan keadaan sebagaimana yang
dijelaskan keumuman amanah dalam
satu
hadis Rasululullah s.a.w. :
‘Setiap kamu
adalah penjaga dan
bertanggungjawab terhadap setiap jagaannya.
Seorang pemimpin
merupakan penjaga dan
bertanggungjawab terhadap rakyatnya.
Seorang lelaki
merupakan penjaga dan
bertanggungjawab menjaga keluarganya.
Seorang wanita
merupakan penjaga
di rumah milik suaminya dan
bertanggungjawab menjaganya.
Seorang hamba/pekerja merupakan
penjaga kepada harta majikannya dan
dia
bertanggungjawab menjaganya’”.
(Hadis Riwayat Imam Bukhari)
Bahkan amanah adalah sepenting-penting perkara yang perlu
dijaga oleh setiap individu muslim sehingga di umpamakan oleh Baginda
Rasulullah s.a.w. :
“Tiada iman terhadap mereka
yang mengabaikan amanah
baginya.
Tiada agama terhadap mereka yang tidak
melaksanakan janjinya”.
(Hadis Riwayat Imam Ahmad)
RASULULLAH
S.A.W. SEORANG PEMIMPIN NEGARA YANG PALING AMANAH
Bahkan Rasulullah s.a.w. ketika sebelum dilantik oleh Allah
menjadi Rasul, baginda telah dikenali dikalngan masyarakat Arab Jahiliyyah
ketika itu dengan panggilan “Al-Amin” (seorang yang menunaikan amanah). Dalam
kontek kepimpinan negara, Baginda s.a.w. merupakan seorang yang paling amnanah.
Antara beberapa ciri-ciri asas yang ada pada pemerintahan baginda
Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang dinyatakan oleh Syeikh Fauzi Fadhil
al-Zafzaf (Anggota Penyelidikan Islam Mesir) :
1. Memberikan komitmen yang penuh dalam setiap pelaksanaan
sebuah negara Islam
2. Menggariskan undang-undang dalam sesebuah negara selari dengan syarat yang
dikehendaki Islam.
3. Memelihara kepentingan umum/rakyat dalam melantik mana-mana individu dikalangan sahabatnya bagi menjalankan tugas kementerian, gabenor wilayah dan lain-lain dalam urusan pentadbiran negara.
4. Mengelak dan mencegah dalam pentadbiran sikap mengikut kehendak diri dan mendapatkan kepentingan duniawi.
5. Mencegah daripada pelaksanaan sistem anarki (melantik daripada kaum kerabat) dalam pemerintahan .
6. Mewujudkan rundingan damai dan sikap bertolak ansur dalam setiap tahaluf siasi (persepakatan politik) yang dilaksanakan walaupun dengan non-muslim.
7. Menutup sebarang pintu rasuah dan penyelewengan dalam pentadbiran dan pengurusan negara.
8. Mengelak daripada melakukan pemerintahan secara autokrasi dan diktator (pemerintahan kuku besi)
PERINGATAN
DAN TEGURAN RASULULLAH S.A.W. DALAM KEPIMPINAN NEGARA
Dalam pentadbiran sebuah Negara Islam yang diaplikasikan
oleh Rasulullah s.a.w. baginda selalu mengingatkan para sahabatnya agar
sentiasa menjaga amanah. Setiap amanah yang diberi akan dipersoalkan di hadapan
Allah taala kelak.
Daripada Abu Zar r.a. telah berkata :
“Aku bertanya :
‘Wahai Rasulullah!
Apakah tiada apa yang aku boleh lakukan
(dalam urusan
pentadbiran)?’
Baginda Rasulullah langsung meletakkan
tangannya atas bahuku,
lalu baginda bersabda :
‘Wahai Abu Zar!
Kamu sebenarnya tidak upaya
sedangkan
ini adalah amanah.
Amanah ini akan pada hari akhirat kelak
merupakan satu
kejelekan dan penyesalan
kecuali mereka yang mengambilnya dengan
berhak serta
mereka menunaikan yang
sepatutnya daripadanya
(amanah tersebut)’”.
(Hadis
Riwayat Imam Muslim)
Begitulah hadis yang telah direkodkan tentang permintaan
Abu Zar untuk diberinya amanah bagi
menjalankan kepimpinan pentadbiran negara. Namun Rasulullah menolaknya kerana
memandang beliau tidak mampu untuk menyandang kepimpinan tersebut kerana
kebolehannya bukan dalam bidang pemerintahan, walaupun semangat beliau yang
berkobar-kobar untuk melihat Islam dapat ditegakkan dengan baik.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda :
“Sesiapa yang
memanipulasikan seseorang lelaki
daripada kerabatnya (dalam memilih kepimpinan)
sedangkan dikalangan mereka ada yang lebih baik
disisi Allah, maka dia telah
mengkhianati Allah,
Rasulnya dan seluruh orang mukmin”.
(Hadis Riwayat Imam
Hakim)
Umat dan masyarakat yang tidak amanah adalah mereka yang
melantik dan memilih mana-mana individu,
kumpulan dan parti yang tidak selayaknya menunaikan amanah tersebut. Apabila
diberikan kepada mereka tanggungjawab menjalankan amanah dalam kepimpinan
negara lalu diambil kesempatan untuk mencari kepentingan dan kelebihan duniawi.
Mereka akan terpedaya dengan kedudukan tersebut dan pengabaian amanah akan
berlaku.
Benarlah firman Allah taala :
“Telah jelas kerosakan
yang
berlaku di daratan
dan lautan disebabkan
perbuatan tangan manusia”.
(Surah
al-Rum : 41)
Bahkan, Rasulullah s.a.w. bersabda
sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Abu Hurairah :
“Datang seorang lelaki kepada baginda
ketika mana Nabi s.a.w. dalam satu majlis
bersama sahabat-sahabatnya lalu
bertanya :
‘Bilakah akan berlakunya kiamat?’
Baginda menjawab :
‘Apabila
diabaikan amanah maka
akan berlakulah kiamat’.
Lelaki itu bertanya lagi:
‘Bagaimana pengabaian itu berlaku?’.
Rasulullah menjawab :
‘Apabila melantik
seorang pemimpin
yang bukan ahlinya
(mempunyai ciri-ciri kepimpinan Islam)
maka
tunggulah kiamat’”.
(Hadis Riwayat Imam Bukhari)
KESIMPULAN
Khianat besar dalam institusi dan pentadbiran
negara adalah dengan melantik seorang individu yang tidak mempu menjalankan
amanah kepimpinan tersebut. Urusan rakyat diabai menyebabkan pelbagai kerosakan
dan jenayah dalam negara akan dapat disaksikan.
Jenayah berat dalam masyarakat, masalah sosial kalangan
muda-mudi, rasuah dalam pengurusan kenegaraan, keruntuhan rumahtangga,
eksploitasi dalam ekonomi, hiburan tanpa batasan, kemurtadan berleluasa dan
lain-lain.
Konklusinya, individu yang dilantik dalam menerajui
pentadbiran dan pembangunan negara mestilah menyedari, intipati daripada
kepimpinan yang ditanggungjawabkan itu adalah sebagai khalifah Allah di
permukaan bumi.
Imam al-Mawardi memberi definisi tentang maksud khalifah
iaitu :
“Mereka yang menjalankan khilafah selepas
Rasulullah untuk menjaga
survival agama dan
mengurus-atur pentadbiran dunia
dengan sistem agama.”
Khalifah disisi Allah adalah dikalangan mereka yang
bersungguh-sungguh memperjuangkan kelangsungan Islam dan bertanggungjawab
menunaikan amanah untuk menegakkan agama Allah taala.
Sabda Nabi s.a.w. :
“Seorang
pekerja
(dalam apa-apa jawatan sekalipun),
dan akan memberikan tanggungjawab
terhadap hak tersebut
berterusan sebagaimana
seorang mujahid pada jalan Allah
sehinggalah mereka
pulang kembali ke rumahnya”.
(Hadis Riwayat Imam Tabrani)
"Membentuk Dengan Acuan Al-Azhar"
"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"
Disediakan oleh :
Muhammad Zuhairi bin Zainal Abidin
Felo MANHAL PMRAM
No comments:
Post a Comment