DEAFBLINDNESS
Deafblindness adalah kombinasi antara masalah penglihatan
dengan masalah pendengaran. Jarang keadaan berlaku di mana
individu deafblindness buta sepenuhnnya dan pekak sepenuhnya.
Deafblindness berlaku kepada tiga daripada 100,000 kelahiran.
Kanak-kanak deafblindness termasuklah kanak-kanak yang menghidap
retinophaty of prematurity (masalah retina akibat pramatang) dan mengalami
kehilangan pendengaran akibat meningitis. Terdapat juga individu
deafblindness yang memang dilahirkan pekak dan mempunyai masalah
penglihatan akibat rentitis pigmentosa (Julia Jantan et.al, 2009).
penglihatan akibat rentitis pigmentosa (Julia Jantan et.al, 2009).
Deafblindness tidak bermaksud pekak sepenuhnya
atau buta sepenuhnya. Mereka masih lagi mempunyai
sisa penglihatan atau sisa pendengaran. Keadaan deafblindness
mempengaruhi kehidupan seseorang individu bergantung kepada
tiga perkara iaitu jenis dan tahap kebutaan dan kepekakan,
umur ketika kehilangan penglihatan dan pendengaran serta
kehadiran kecacatan yang lain. Secara umumnya, boleh dikatakan
kehadiran kecacatan yang lain. Secara umumnya, boleh dikatakan
bahawa deafblindness adalah keadaan di mana seseorang individu
mengalami masalah untuk mendapat maklumat
secara visual dan auditori.
secara visual dan auditori.
Menurut Hallahan 2003, individu deafblindness mempunyai
ciri-ciri yang sama berkaitan pembelajaran dan interaksi iaitu
mereka suka menyendiri, terlalu fokus kepada sesuatu perkara
sahaja atau sibuk memikirkan atau mengambil berat tentang diri
sahaja atau sibuk memikirkan atau mengambil berat tentang diri
mereka sahaja, mereka perlu untuk berasa selamat, mempunyai masalah
dalam perkembangan dan memahami konsep,bermasalah dalam berkomunikasi
dan berinteraksi dengan orang lain, memerlukan pengubahsuaian yang
spesifik untuk membantu dalam pembelajaran dan berinteraksi dengan
dunia luar dan mereka mendapat faedah daripada
dunia luar dan mereka mendapat faedah daripada
arahan yang sistematik dan rutin. Manakala menurut Richard (2003),
sebenarnya terdapat banyak sebab boleh terjadinya deafblindness.
Penyebab kepada deafblindness boleh dikategorikan kepada dua
keadaan iaitu diperolehi selepas kelahiran dan keadaan kongenital
(sejak dilahirkan).
a. Diperolehi selepas kelahiran
Keadaan deafblindness boleh terjadi selepas kelahiran berlaku
pada pelbagai peringkat umur. Kebanyakan daripada mereka
mengalami masalah pendengaran dan penglihatan selalunya
mempunyai kedua-dua deria tersebut. Deria-deria tersebut
mempunyai kedua-dua deria tersebut. Deria-deria tersebut
menghadapi masalah kerana penyakit, kecederaan atau f
aktor umur. Individu yang mengalami keadaan ini selalunya dapat
menggunakan maklumat dari penglihatan dan pendengaran
menggunakan maklumat dari penglihatan dan pendengaran
yang pernah mereka alami. Kadangkala individu dilahirkan dengan
cacat pendengaran dan memperoleh cacat penglihatan
akibat daripada glukoma atau katarak dan sebaliknya.
akibat daripada glukoma atau katarak dan sebaliknya.
b. Kongenital (sejak dilahirkan)
Kongenital adalah keadaan di mana kanak-kanak dilahirkan
dengan kedua-dua kecacatan penglihatan dan pendengaran.
Keadaan ini berlaku kerana jangkitan semasa dalam kandungan
seperti rubela, sindrom down dan pengambilan dadah oleh ibu.
seperti rubela, sindrom down dan pengambilan dadah oleh ibu.
Terdapat beberapa ciri kanak-kanak deafblindness
yang mempunyai kesan ke ataspembelajaran mereka.
(Jamila Mohamed, 2006).
Antara kesan ke atas pembelajarannya adalah:
i. Kesukaran dalam berkomunikasi.
Guru-guru perlukan pendekatan yang berlainan dalam
mengajar kanak-kanak deafblindness kerana mereka
tidak boleh mendengar dan melihat.
ii. Persepsi yang terhad.
Mereka mengalami kesukaran untuk mengaitkan dan
menggambarkan sesuatu keadaan. Dalam erti kata lain
mereka sukar untuk mempelajari konsep.
iii. Jangkaan.
Kesukaran dalam menjangkakan apa yang akan berlaku
seterusnya kerana mereka tidak terdengar dan tidak terlihat
sebarang kiu yang diberikan oleh guru.
iv. Motivasi.
Faktor motivasi tidak dapat diberikan kerana motivasi
tersebut tidak dapat didengar dan dilihat. Pembelajaran berkait.
Tidak mampu mengaitkan antara satu perkara
Tidak mampu mengaitkan antara satu perkara
dengan perkara yang lain.
Sumber : Nota KBK 3073
No comments:
Post a Comment