Friday, June 14, 2013

DEAFBLINDNESS



DEAFBLINDNESS


Deafblindness adalah kombinasi antara masalah penglihatan
 dengan masalah pendengaran. Jarang keadaan berlaku di mana
 individu deafblindness buta sepenuhnnya dan pekak sepenuhnya.
 Deafblindness berlaku kepada tiga daripada 100,000 kelahiran. 
Kanak-kanak deafblindness termasuklah kanak-kanak yang menghidap 
retinophaty of prematurity (masalah retina akibat pramatang) dan mengalami
 kehilangan pendengaran akibat meningitis. Terdapat juga individu 
deafblindness yang memang dilahirkan pekak dan mempunyai masalah
penglihatan akibat rentitis pigmentosa (Julia Jantan et.al, 2009).


Deafblindness tidak bermaksud pekak sepenuhnya 
atau buta sepenuhnya. Mereka masih lagi mempunyai 
sisa penglihatan  atau sisa pendengaran. Keadaan deafblindness 
mempengaruhi kehidupan seseorang individu bergantung kepada 
tiga perkara iaitu jenis dan tahap kebutaan dan kepekakan, 
umur ketika kehilangan penglihatan dan pendengaran serta
kehadiran kecacatan yang lain. Secara umumnya, boleh dikatakan
 bahawa deafblindness adalah keadaan di mana seseorang individu 
mengalami masalah untuk mendapat maklumat
secara visual dan auditori.


Menurut Hallahan 2003, individu deafblindness mempunyai 
ciri-ciri yang sama berkaitan pembelajaran dan interaksi iaitu 
mereka suka menyendiri, terlalu fokus kepada sesuatu perkara
sahaja atau sibuk memikirkan atau mengambil berat tentang diri
 mereka sahaja, mereka perlu untuk berasa selamat, mempunyai masalah 
dalam perkembangan dan memahami konsep,bermasalah dalam berkomunikasi
 dan berinteraksi dengan orang lain, memerlukan pengubahsuaian yang 
spesifik untuk membantu dalam pembelajaran dan berinteraksi dengan
dunia luar dan mereka mendapat faedah daripada
 arahan yang sistematik dan rutin.  Manakala menurut Richard (2003),
  sebenarnya terdapat  banyak sebab boleh terjadinya deafblindness.

Penyebab kepada deafblindness boleh dikategorikan kepada dua 
keadaan iaitu diperolehi selepas kelahiran dan keadaan kongenital 
(sejak dilahirkan).

a. Diperolehi selepas kelahiran

Keadaan deafblindness boleh terjadi selepas kelahiran berlaku
 pada pelbagai peringkat umur. Kebanyakan daripada mereka 
mengalami masalah pendengaran dan penglihatan selalunya
mempunyai kedua-dua deria tersebut. Deria-deria tersebut 
menghadapi masalah kerana penyakit, kecederaan atau f
aktor umur. Individu yang mengalami keadaan ini selalunya dapat
menggunakan maklumat dari penglihatan dan pendengaran 
yang pernah mereka alami. Kadangkala individu dilahirkan dengan 
cacat pendengaran dan memperoleh cacat penglihatan
akibat daripada glukoma atau katarak dan sebaliknya.

b. Kongenital (sejak dilahirkan)

Kongenital adalah keadaan di mana kanak-kanak dilahirkan
 dengan kedua-dua kecacatan penglihatan dan pendengaran. 
Keadaan ini berlaku kerana jangkitan semasa dalam kandungan
seperti rubela, sindrom down dan pengambilan dadah oleh ibu.



Terdapat beberapa ciri kanak-kanak deafblindness 
yang mempunyai kesan ke ataspembelajaran mereka. 
(Jamila Mohamed, 2006). 
Antara kesan ke atas pembelajarannya adalah:

i. Kesukaran dalam berkomunikasi.

Guru-guru perlukan pendekatan yang berlainan dalam
 mengajar kanak-kanak deafblindness kerana mereka
 tidak boleh mendengar dan melihat.

ii. Persepsi yang terhad.

Mereka mengalami kesukaran untuk mengaitkan dan
 menggambarkan sesuatu keadaan. Dalam erti kata lain 
mereka sukar untuk mempelajari konsep.

iii. Jangkaan.

Kesukaran dalam menjangkakan apa yang akan berlaku
 seterusnya kerana mereka tidak terdengar dan tidak terlihat 
sebarang kiu yang diberikan oleh guru.

iv. Motivasi.

Faktor motivasi tidak dapat diberikan kerana motivasi
 tersebut tidak dapat didengar dan dilihat. Pembelajaran berkait.
Tidak mampu mengaitkan antara satu perkara
 dengan perkara yang lain.


Sumber : Nota KBK 3073

No comments:

Post a Comment