ADHD
DEFINISI KANAK-KANAK HIPERAKTIF
(Attention Deficit Hyperactive Disorder )
Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) adalah
istilah perubatan yang digunakan kepada kanak-kanak dan remaja
yang mempunyai masalah daripada segi tingkah laku dan kognitif
dalam aspek penting kehidupan mereka seperti dalam keluarga dan
dalam aspek penting kehidupan mereka seperti dalam keluarga dan
hubungan peribadi di sekolah dan ditempat kerja. Kesukaran ini mungkin
disebabkan oleh desakan yang tidak terkawal, terlalu aktif dan tidak
memberi perhatian (Paul Cooper dan Katherine 2002: 9).
Merujuk kepada Wintraub (1997) dalam
Natural Treatments for ADD and
Hyperactivity, bunyi, imej, warna dan pergerakan semuanya
berterusan bergerak dan berterusan mengganggu.
Pemikiran merawang dan mengembara kerana rangsangan
yang ada. Mereka sukar mengawal diri secukupnya untuk
menumpukan perhatian dan menyelesaikan segala
tugasan. ingatan dan pemikiran berlaku dan ini akan menyebabkan
tugasan. ingatan dan pemikiran berlaku dan ini akan menyebabkan
mereka tidak menghiraukan sesiapa yang bercakap dengan mereka.
Manakala mengikut The DSM (Dragnostic & Statistical Manual–US),
hiperaktif adalah sebahagian dari ADHD, berlaku sebelum umur 7 tahun,
berulang-ulang selama tidak kurang 6 bulan. Ciri-ciri yang tetap ialah
tingkahlaku yang sukar dikawal disebabkan rangsangan-rangsangan luar,
tumpuan yang singkat, pergerakan tangan dan kaki yang kerap,
menghilangkan barang dan gagal mendengar dengan baik
(American Psychiatic Association, 1987). Selain itu, menurut
Lahey et.al (1997) ADHD adalah masalah kanak-kanak yang mempunyai
kesukaran untuk menumpukan perhatian keranan terhadnya
kebolehan untuk memberi tumpuan dan mereka menunjukkan
tanda-tanda tingkah-laku yang tidak sabar.
Menurut Azizi Yahaya et al. (2006) gangguan hiperaktif dan
kurang tumpuan atau ADHD merujuk kepada suatu kecelaruan
perkembangan yang berlaku ketika zaman kanak-kanak yang mempunyai
ciri-ciri seperti kurang tumpuan, keadaan hiperaktif-impulsiviti yang lebih
kerap dan teruk berbanding dengan keadaan yang biasa diperhatikan
pada individu di peringkat perkembangan yang normal. Selalunya ibu bapa
dan guru-guru menggambarkan kanak-kanak yang mudah terangsang,
lasak atau tidak mendengar cakap ini sebagai hiperaktif.
Istilah gangguan hiperaktif atau kurang tumpuan (ADD)
digunakan oleh profesional dalam bidang perubatan untuk
menggambarkan masalah yang lebih serius dan
berpanjangan pada kanakkanak.
Gangguan kurang tumpuan (ADD) tanpa hiperaktiviti (terutama sekali
jenis yang tidak memberi perhatian penuh) adalah subkategori
kepada ADHD. Biasanya, kanak-kanak dalam
golongan ini kurang memberi perhatian penuh dan tumpuan
golongan ini kurang memberi perhatian penuh dan tumpuan
mudah terganggu. Adalah dikatakan bahawa ADD tanpa hiperaktiviti
kerapkali tidak didiagnosa dengan tepat.
Gangguan hiperkinetik merupakan satu lagi istilah yang digunakan
untuk menggambarkan ADHD. Justeru itu, kanak-kanak ADD
tidak hiperaktif, biasanya kanak-kanak ini tidak menimbulkan gangguan
di bilik darjah dan tingkah laku mereka tidak membimbangkan dan
di bilik darjah dan tingkah laku mereka tidak membimbangkan dan
dapat di kawal oleh guru.
No comments:
Post a Comment